عروس مهاجر تثبیت هویت فرهنگی «خود» در سرزمین میزبان از طریق فرایند دیگریسازی در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در این مقاله، داستان خسرو و شیرین نظامی با استفاده از فرضیههای مطالعات پسااستعماری و نشانهشناسیِ فرهنگی ارزیابی میشود. حضور شیرین در جایگاه یک مهاجر زن در سرزمین مدائن و خواستة دوگانة فرهنگ میزبان از او برای همانندی با این فرهنگ، رعایت تفاوت با آن از یکسو، و تعصب و تأکید شیرین برای حفظ و اجرای رمزگانهای فرهنگی سرزمین «خود» از سوی دیگر، وضعیت شیرین را دچار چالشهای فراوان کرده بود. در این مقاله سازوکار فرهنگ مرکز در سرزمین میزبان، برای بهحاشیهراندن شیرین، و فرایند «دیگریسازی» بهمثابه راهکار مقاومتی شیرین برای حفظ هویت فرهنگی «خود» در سرزمین میزبان بررسی میشود و نقش جنسیت در موفقیت این فرایند نشان داده میشود. پژوهش در پایان به این نتیجه میرسد که فرهنگ مرکز در سرزمین میزبان تلاش میکند شیرین را در جایگاه یک «دیگری» خطرناک، که قصد برهمزدن نظم تثبیتشدۀ فرهنگ غالب را دارد، بهحاشیه براند. بنابراین، وضعیت شیرین در سرزمین میزبان، زمینه را برای شکلگیری فرایند دیگریسازی از سوی او در ارتباط با افراد سرزمین میزبان، بهمثابه اقدامی مقاومتی و ضد هژمونیک، برای تثبیت هویت فرهنگی «خود» فراهم کرد. دیگریهای شیرین در این منظومه در دو دستۀ بزرگِ «دیگریهای دور» و «دیگریهای نزدیک» قرار میگیرند. جالب اینکه «دیگریهای جنسیتی» شیرین در سرزمین میزبان، یعنی مردان، در زیرمجموعۀ «دیگریهای نزدیک»، و «خودیهای جنسیتی» او، یعنی زنان، در زیرمجموعۀ «دیگریهای دور» جای میگیرند و شیرین در برابر دو گروه راهکارهای متفاوتی در پیش میگیرد. منظومۀ خسرو و شیرین با این خوانش میتواند منعکسکنندهء صدای بهحاشیهراندهشدهای باشد که در مقابل صدا و فرهنگ غالب کشور میزبان به دنبال خود میگردد؛ صدایی که در کشمکش عشق و هویت، با سربلندی، هویت فرهنگی خود را از زیرِ دست و پای فرهنگ مرکز بیرون میکشد و به آن اعتلا و شکوه میبخشد.
منابع مشابه
عروس مهاجر تثبیت هویت فرهنگی «خود» در سرزمین میزبان از طریق فرایند دیگری سازی در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی
در این مقاله، داستان خسرو و شیرین نظامی با استفاده از فرضیه های مطالعات پسااستعماری و نشانه شناسیِ فرهنگی ارزیابی می شود. حضور شیرین در جایگاه یک مهاجر زن در سرزمین مدائن و خواستة دوگانة فرهنگ میزبان از او برای همانند ی با این فرهنگ، رعایت تفاوت با آن از یک سو، و تعصب و تأکید شیرین برای حفظ و اجرای رمزگان های فرهنگی سرزمین «خود» از سوی دیگر، وضعیت شیرین را دچار چالش های فراوان کرده بود. در این م...
متن کاملندای حق طلبی در منظومۀ غنایی خسرو و شیرین نظامی
نظامی نه تنها روح داستانی را که موضوع شعر اوست درک کرده، بلکه چنان در آن غرق شده و احساس، تخیل و اندیشۀ وی با تار و پود داستان درآمیخته است که صداقت و اصالتی بارز از شعرش میتراود. گویی خود همۀ احوال اشخاص داستان و فراز و نشیب حیات آنان، برخوردها و حوادث ناشی از آن را لمس و تجربه کرده و به قلم آورده است. در این منظومه که سرگذشتی عاشقانه در محیطی اشرافی و به تعبیری دیگر عشقی همایونی است، هر کنشی...
متن کاملبینظمی زمانی در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی
منظومۀ خسرو و شیرین نظامی، پس از مخزنالاسرار سروده شده و در واقع دومین منظومۀ نظامی است. این منظومه، یکی از منظومههای فاخر ادب فارسی است که بعد از نظامی، شاعران زیادی به نظیرهگویی و استقبال آن روی آوردند. بررسی عنصر زمان روایی در این اثر و نشان دادن چگونگی بهرۀ نظامی از آن در خلق داستان، میتواند روشنگر مباحث زیادی باشد و تفاوت او را در چگونگی روایت داستان با شاعران پس از او روشن و مبرهن ساز...
متن کاملتحلیل گفتمان نظامی در منظومۀ خسرو و شیرین از منظر آمریّت گوینده
نظامی گنجوی قصهگو و سرایندهای تواناست که با استفادۀ مناسب و بجا از ساختارهای زبانی، جهان داستان و جهان تکتک قهرمانان را آن گونه که میخواهد و بر وفق هدفی که دنبال میکند، شکل میدهد. نظامی چگونه موفق میشود با آمریّت و اتوریته، صدای خود را در داستان ایجاد کند، روال داستان را بر وفق هدف خود شکل دهد و خواننده را با خود همراه سازد؟ در این مقاله، به بررسی روشهای نظامی در کنترل روال روایت میپردا...
متن کاملبی نظمی زمانی در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی
منظومۀ خسرو و شیرین نظامی، پس از مخزنالاسرار سروده شده و در واقع دومین منظومۀ نظامی است. این منظومه، یکی از منظومههای فاخر ادب فارسی است که بعد از نظامی، شاعران زیادی به نظیرهگویی و استقبال آن روی آوردند. بررسی عنصر زمان روایی در این اثر و نشان دادن چگونگی بهرۀ نظامی از آن در خلق داستان، میتواند روشنگر مباحث زیادی باشد و تفاوت او را در چگونگی روایت داستان با شاعران پس از او روشن و مبرهن ساز...
متن کاملتطبیق دو منظومۀ غنایی فارسی و کردی (مطالعۀ موردی: خسرو و شیرین نظامی و خسرو و شیرین خانای قبادی)
ماجرای عشق خسرو پرویز، پادشاه ساسانی به شیرین، برادرزادۀ بانوی ارمن، در میان داستانهای خمسۀ نظامی، بهسبب رنگ ملی و برخورداری از زمینههای افسانهای و غنایی، زیبایی و اهمیت خاصی دارد و این شهرت از آن جهت است که داستان خسرو و شیرین نظامی حکایت مهرورزی آدمی است و در آن سوز و گداز عاشقانه با کلامی دلانگیز در هم آمیخته و داستانی خلق کرده که مورد توجه همگان قرار گرفته است. شیفتگی به این داستان ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 3
صفحات 1- 24
تاریخ انتشار 2014-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023